UNDER FOCUS
SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE
#1250. Geometriska funderingar??
Komposition?? –det är viktigt det?? –inom fotografi?? Böcker har skrivits?? –kurser har givits?? Diagonaler har dragits?? Teorier har framlagts??
Men blir det bättre så?? –eller blir det bara förvillande för hjärnan?? Det sägs ju att regler är till för att brytas, men blir det inte bara en ny regel då??
Strunta i allt och ta bilder i stället?? –sådana som de här??
Lund anno 2014-09-19
Inlagt 2014-09-30 07:38 |
Läst 8017 ggr. |
Permalink




Önskar dig en trevlig dag!
/Ylva
Hej,
Det tycker jag verkar vara en bra arbetsmetod. Du kommer att ta bra bilder.
Ha en skön dag
Bob
Att trycka på en knapp - kan det vara en hobby?
Hej,
Reglerna är i huvudsak baserade på om de skall behaga eller inte. De är beroende av psykologiska grundfaktorer och teorier.
Försök att förklara vad som är vackert. Vilka grundfaktorer krävs då av bilden.
Det hela är också en kulturell fråga. Vad som är vackert i Japan är inte alltid vackert i landet lagom.
Ta tavlan "Skriket" och fundera över hur diagonalen går i den.
Ha en bra dag
Bob
Jag ser nog saken helt annorlunda, och menar att det inte alls har med de faktorer som du nämner att göra:
Verkligheten är holistisk till sin natur. Det ena går över i det andra på ett flytande sätt, utan egentlig gräns. I denna obegränsade holistiska verklighet, kommer vi dragande med en ram. Vi plockar ut en liten bit av det som egentligen är obegränsat. Då måste man ta sig en funderare på vad som skall vara utanför ramen, och vad som skall vara innanför, liksom man måste fundera lite på hur de saker som man väljer att ha innanför skall ordnas. Det tillrättaläggandet syftar till att bildelementen som är innanför ramen skall få någon slags representativitet gentemot den obegränsade verkligheten. Om man lyckas, då blir det snyggt och uppfattas av betraktaren som meningsfull - det säger något. Saken har inte ett dugg med "behaga" att göra.
Snyggt = vackert?
/B
Ungefär som Magnus säger här nedan. En välformulerad bok som är lättare och angenämare att läsa. Om det inte går att läsa, då har man tillämpat fel språk.
För övrigt visar dina bilder ovan att du själv tillämpar strikta kompositionsregler. Det du menar är geometriska förhållanden, är misstänkt likt gyllene snittet.
Hej,
Jag letar sällan geometrier, men ibland trillar de in i bilden.
Ha en bra fotodag
Bob
Kompositionen är dels ett sätt att strukturera upp bilden så att den blir lättare att läsa, men den kan också ha ett eget värde och kan förhöja upplevelsen. Ungefär som en välformulerad bok - den är lättare att läsa och angenämare att läsa än en sämre formulerad bok med samma faktainnehåll.
Jodå - detta seende och denna känsla har vissa mycket lättare för än andra. Jag känner många som aldrig har hört talas om kompositionsregler, men som ändå på ren känsla tillämpar en rad klassiska sådana.
Hej,
Du har rätt där, jag hinner inte leta efter former när jag plåtar.
Analogin mellan textbok och bild är jag inte riktigt med på. Visst är Ulf Lundell mera lättläst än A.J. Cronin, men det kan jag inte överföra till bilder. Jag läser bilder på ett helt annat sätt, och tror inte samma del av hjärnan är engagerad.
Sålunda tror jag att totalt kaos, som bryter mot alla geometriska regler kan vara oerhört starkt påverkande i huvudet på mig. Tänk t ex på van Gogh´s tavlor med japanska körsbärsträd med sina bara grenar. Åtminstone jag imponerades i mitten på femtiotalet av den grafiska effekten. Jag tror inte jag var ensam?
Hälsa grabben i Dalby
Bob och Ninni
Men jag tror att jag har läst att de gamla målarna inte visste reglerna om komposition eller det gyllene snittet. De målade av. instinkt och man har så senare analyserat deras arbete och fick reda på att många träffade faktiskt dessa "regler". På andra håll, jag har också läst att "det gyllene snittet" fins flera andra platser inklusive i naturen i blommor etc.
Hälsningar från Erik / DK
PS: Fina bilder för att illustrera ämnet.
Hej,
Det gyllene snittet var känt hos Pyhtagoras, så vissa konstnärer kan ha känt till det. Fibonacci serien som hänger samman med det gyllene snittet var känt redan på 1200-talet så det är gammal kunskap.
Jag tror att de flesta fotografer och konstnärer jobbar på känsla, åtminstone jag hinner inte tänka på det. Kanske i den slutliga beskärningen.
Det märkliga är att ingen kameratillverkare använder en sensor som är baserad på de gyllene snittet. Vilket försäljningsargument?
Ha det bra
Bob
Varför inte en automatisk motivsökare. Efter vederbörlig programmering och via ett litet gyro så drar objektivet åt rätt håll - till exempel snygga tjejer på stan... :-D
Det har jag redan en!
/B
Du har rätt - Jag har också läst om Fibonacci. Konstnären, som jag tänkte på var Renoir, som en gång sa att han inte visste om några speciella regler. Sedan kan man tro på det eller inte.
Det är förmodligen också sant att de flesta först tänker på uttsnitt och beskärning när de är på datoren eller i mörkrummet.
Tack för ordet:-)
// Erik / DK
Go kväll.
Man gör så gott man kan.
Ha en fin kväll
Bob