UNDER FOCUS
#1499. Gamla analoga Canon 7 RF?? –kan ju inte va nått ha??
Återbruk?? –det är inte så vanligt?? –för kameror?? Det ska va nytt?? –å skarpt?? Helst en telefon!! Likafullt så duger en femtio år gammal kamera långt?? –även idag??
Men ta en titt på den här kameran?? –ja, det är en selfie från 1988 i Sears tower, Chicago?? –strunta i det??
Kameran är en Canon 7?? –en ”range finder”?? –en slags japansk motsvarighet till Leica M?? Bara det att den här har en ridåslutare i metall?? –och inbyggd ljusmätare. Det är enligt mitt tycke en mycket vacker kamera?? Lite tung, lite högre slutarljud ?? Något större än Leica M. Du kan lätt köpa en på nätet för 500 spänn??
I mitt tycke så är det en mycket funktionell kamera?? Gluggen som sitter på kameran är en Canon 50/1,4 med samma skruvfattning som för Leica. Vid egna mätningar?? –så är den lika bra som Summilux 50/1,4 från 60-talet.
Här kommer några bilder från Chicago tagna med just den kameran??
Chicago anno 1988
Fina bilder, mycket fina!
Och optiken, 50/1,4 anses vara ett av Canons bästa RF-objektiv!
Och jag vill nog sticka ut hakan och säga, att den tidiga Summiluxen, den va ingen höjdare...
Men det va då det!
Och som sagt, häftiga bilder!
/B
Tackar för uppskattning.
Båda gluggarna är bra nog för mig. Kanske inte för landskapsbilder, men för gatufoto helt ok. Mina båda gluggar är ganska lika, med ett visst övertag för Canon. Nu är en bländarlamell ny och blank, tillverkad på Kemicentrums verkstad på 80-talet. Det spelar inte så stor roll för mig, mer än att det ser konstigt ut.
Ha en bra dag med Roffe
Bob
Du har ju kört med utropstecknen ganska länge nu, kan det inte vara dags att avsluta det projektet?
Inte för att jag är någon petimäter utan därför att jag är dyslektiker och det sabbar läsbarheten i dina texter för mig. :)
När det gäller den (från 1961 tror jag) gamla Summilux-m 50/1,4 så var den nog ungefär så bra som det gick att göra en 50/1,4 innan den mer utvecklade tekniken med exotiska glas och asfärsiska linser var tillgänglig. Skulle tro att canongluggen var ganska snarlik i konstruktionen. Jag hade ju tidigare en Summilux-m 50/1,4 av nämnda modell och det var den gluggen leica hade längst i tillverkning om jag inte missminner mig, anledningen enligt leica var att det var först i och med med tekniken som används i den nya summilux-m 50/1,4 asph som det gick att göra en markant bättre 50/1,4 åtminstone om man inte tillät den att svälla över alla breddar och budgetar.
-affe
Ps. Bengan kanske tänker på den gamla Summilux-m 35/1,4 som ju inte är känd för att vara skarp, men även detta av samma anledning om jag förstått saken rätt.
Jag har använt skrivsättet i fyra år nu, så det är inte ett projekt. Det är mitt sätt att dela av för tid för tanke. Jag är ledsen över att du uppfattar det som mer svårläst. Jag har också lindrig dyslexi, inte den svåraste formen som läser via spegel. Du är ju gammal nog att ha läst Torsten Tegnér, som med sin interpunktionsteknik delade upp texten på ett genialt sätt. Jag kommer aldrig att kunna efterlikna det. Mitt sätt att dela av för tanke kanske bara fungerar för mig?
Jag köpte min Summilux 50/1,4 året1963. Jag har använt det mycket under den analoga tiden. Canongluggen köpte jag i Japan på 80-talet. Canon 7 och gluggen var oförskämt billig, 1000 tillsammans där i Tokyo. Jag har rest mycket med den till platser där jag inte ville ha dyra kameror. Jag tappade den också i Australien bland stenar vid en strand. En bländarlamell bröts då.
Ja har bara erfarenhet av Summicron 35/2, de duger för mig.
Sänder en klapp till den stora vovven
Bob
Jag menar den tidiga Summiluxen på 50 mm 1,4. :)
Leica hade några tidiga ljustarka normaler, bla Xenon 1,5/50 mm från 1936, som man sedan kunde utveckla till Summarit 1,5/50 mm 1949 tack vare att Zeiss måste släppa T-Behandlingen. Efter Summariten så kom den första Summiluxen 1,4/50 mm 1959. Tom. den första Summiluxen 1,4/50 mm så va linskombinationerna/konstruktion i de här objektiven i stor sett likadana. (Det var ett Taylor-Hobson patent från början) Xenon har inget vidare rykte, med hjälp av några nya glassorter och antireflexbehandlingen så blev Summariten hyffsat bra! Och den första Summiluxen gick väl bra att ha den också! ;)
Men på nästa Summilux 1,4/50 mm, från 1966, då blev det en annan, och en helt egen Leica-konstruktion och ett annat snäpp på skärpan osv. Och nu med dagens Leica-objektiv, ASPH-objektiven, så ligger objektiven i en helt annan nivå! Onödigt bra nivå! ;).
Men om dina dubbla frågetecken handlar om att införa tankestopp i texten så måste jag väl säga att det lyckas över förväntan för mig. ;)
du har så många fantastiska gatufoton från
hela världen.
Mysigt du visar dessa här i dag.
Måste visa dessa för Jonen han kommer tycka om dem.
Ha nu go eftermiddag på er vi får väl stå ut med lite regn lite sol.
Gun-Inger
Jag blir glad när du tycker så.
Hoppas Jonen tyckte det var kul att se gamla svartvita.
Ninni solar på altanen efter lunchen.
Ha en skön dag i värmen
Bob och Ninni
Man tackar, det händer mycket i kulturstaden Chicago.
Om man hade vetat att det skulle bli så populärt kan man tagit fler.
Jag tror den kameran var mindre. Canon 7 är massiv, helt i metall och lite större än Leica M.
Ha det bra
Bob
mvh
Kjell
Den finns ofta på ebay
http://www.ebay.com/
De går sällan över 1000 kr. De svarta är dock dyra.
Ha det bra
Bob
Ha de
Kjell