UNDER FOCUS
#1562. Syl i vädret?? –för det mesta??
Det synes som det viktigaste idag?? --det är att få en syl i vädret?? –inte att få någonting gjort?? Man måste visa upp sig?? –utan att ta något ansvar??
Ty ansvar skall man undvika?? –det leder bara till jobb?? –med att lösa problem??
Ett avslöjande exempel på detta är våra järnvägars nästan totala förfall?? Vi blåögda svenskar har aningslöst och ansvarslöst valt politiker?? --av alla de kulörer. Vilka totalt har struntat i att underhålla vårt gemensamt ägda järnvägsnät??
Varför blev det så här?? En av många misstag var att införa ett nationellt ekonomisystem?? –baserat på kvartalsrapportering?? –av lönsamheten hos alla enheter?? Antalet enheter blev bara fler och fler?? –från starten i slutet av 60-talet?? Å varje enhet skulle vara bärande??
Det var inte något vi kom på i ”Landet utom sig”?? –detta blev antaget av marknaden som ett globalt ekonomisystem?? Helt sprunget ur datorernas möjlighet att hantera ett stort komplicerat ekonomisystem av ”räknenissar”. Vars tidsrymd helt styrdes ned till ett kvartal?? En del beslut sker nere på sekundnivå idag.
Den ledande filosofin hos en räknenisse?? –är att allt måste löna sig inom denna tidsrymd??
Detta tidsperspektiv leder till en katastrofal syn på de nationella järnvägsbolagen?? I de flesta länder i västvärden delades bolagen upp i enheter?? –huvudsakligen i räls och trafik?? De blev affärsdrivande enheter.
I de flesta kvartalskalkylerna är ”underhåll” en åsidosatt post!! Det har fört oss till ett tillstånd av en underhållsfri järnväg?? Å det hade ju politikerna ingen aning om??
Ingen vet väl idag hur man slår i en sådan här rälsspik??
Rälsspik, mer än 100 år gammal, från Riddarhyttan
Om du vill öva dig att slå i en rälsspik i en träsliper så kan du köpa nya sådana från Materialservice, på trafikverket för 4,53 kr styck.
En gång i tiden fanns det gubbar som visste hur man slog i en rälsspik, men de finns bara på bild idag hos järnvägsmuseum.
Bygge av järnvägen till Bäckegruvan 1915.
Och att det e ju vi som väljer våra politiker!
Nu skall man utöka trafiken på rälsen, fler aktören som det heter, så vi får åka billligare,
och snabbare, i alla fall mellan Stockholm och Malmö/Gbg!
På räls som håller på att spricka! :)
Lycka till!
/B
Det är något som inte stämmer i vår demokrati. Alla valbara kan ju inte va kass.
Jag tror inte på många aktörer på spåret. Men EU kräver ju det. Det leder till att kaos uppstår utan ansvar. Vi borde lära av misstagen i England.
Det är ren tur om man kommer fram till 08 från Skåne.
Sänder klapp till Roffe
Bob
När de bildade Trafikverket tänkte de säkert inte på vad det kostar allt som skall regleras
mellan de olika verken samt allt annat som har kostat.
Nu syns resultatet ................. nu har det kommit fram alla brister som har funnits länge
men det har hållits tyst om det.
Allt du har skrivit är mycket rätt och bra.
Tack för det samt för bilderna som jag gillar mycket...
som du redan vet.
Ha nu go eftermiddag trots de underliga väder vi har.
kanske bäst stanna inne vid datorn.
Gun-Inger
Ingen i verkstäderna trodde på denna reform. Men å andra sidan vem frågade de som gjorde jobbet med järnvägen.
Nu är det fint här i Lund, solen skiner. Men det är åska i luften.
Ha en fin kväll
Bob ochi Ninni