UNDER FOCUS
#1565. En guldgruva?? –bilder från järnvägshistorien i vårt land
Dokumentation av vårt samhälles funktioner är viktig?? –men förkommer den i dagens digitaliserade samhälle?? Jo, åtminstone är tillgängligheten bättre i dag??
Men tusan vet hur det blir i framtiden?? –då kvartals rapporterna helt styr?? För man har väl ingen nytta av att dokumentera hur det är idag??
Det finns en vits med dokumentation?? –man kan se vilka misstag man gjort?? –och vilka misstag man gör just nu?? Man kanske till och med kan få reda på hur man skall göra??
Vi har ju ingen aning just nu om hur man skall underhålla en järnväg?? –och då kan det finnas anledning att gå in på Sveriges järnvägsmuseum, samlingsportalen.se, och se mer än 100 000 bilder. Många av bilderna där är minst lika bra som Micke Bergs dokumentärbilder??
Ta en koll på den här bilden från Limmared 1950?? – med banmästare W. Olsson och hans mannar. De tryckimpregnerar slipers?? –utan att veta att det är en miljöfara med arsenikoxid?? –men de kunde hantera utrustningen. Men Du vilken bild?? Där ligger man i lä. Kolla han som drar åt muttrarna i tryckkammaren?? Här var det inga kalaskulor?? --bara "sixpacks"!!
Banmästare W Olsson i Limmared 1950
Den banmästaren visste hur man gjorde?? –kolla den skärmmössan?? Han var samtida med min farfar, banmästare Halvar Emilsson, i Trollhättan. Å han visste hur man slog i en rälsspik. För han var banmästare på västra stambanan i Trollhättan.
Trollhättans station anno 1950. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum
Det finns nog en viss risk för att de fick det. De har dock skyddshandskar.
Ha det bra
Bob
De här grabbarna behövde inget gym.
Det finns massor med kul bilder.
Ha det bra
Bob
Fina bilder Bob!
/B
Så är det nog. Fint att se gamla tider.
De här gossarna har nog drömmar de också. En stuga med blomma och barn?
Det är fina bilder i detta arkivet, värda att ses.
Klapp till Roffe
Bob
Det var den enda järnväg i Sverige som hade, och har haft, 4:e-klass vagnar för persontrafik. Inredningen i dem var helt i trä, och det fanns bara ståplatser.
Tyvärr finns bara några "rälsstumpar" kvar av denna linje. En kort bit inne i Malmö, och en liten stump i Limhamn.
Har du kollat om de finns bilder i arkivet?
Ha det bra
Bob
Filmen finns här: https://www.youtube.com/watch?v=drPWddWg1BI
du skriver om och kreosot som också var cancerogen var mycket
i kontakt med dessa under mina år i Vattenfall.
Fint reportage det gäller att dokumentera.
Båda metoderna har allvarliga arbetsmiljö följder. De nya betongsliprarna är säkert bättre.
Ha det bra
Bob
Jag hoppas de lämnat filmerna som de lovade till museet. Nu är det lätt skanna alla vilket jag är
säker på att det görs.
Det är helskönt så dessa du visar här som inte är längre sedan men ändå känns som det är så.
Underbara bilder om den samtiden för framtiden.
I morgon får du och Ninni fint väder igen precis om vi.
Gun-Inger
Det var bra att Jonen har jobbat med detta. Bra om de lämnar negativen i Gävle.
Idag blir det nog skönt väder.
Njut ni också
Bob och Ninni