UNDER FOCUS
#2753. Leica Standard (Leica I modell E) och gatufoto??
När den här kameran började säljas 1932 hade den moderna gatufotografin just börjat?? Små kameror var att föredra när man skulle röra sig obemärkt i stadens miljö??
Den lilla Leica I hade små dimensioner och man kunde ladda standard 35 mm film-film. Men fråga är skulle den fungera bra även som ”street photo” kamera idag?? Idag är nästan allt automatiskt i en digital kamera?? –du behöver bara leta redan på bilden och trycka av??
Leica I Standard (modell E) med Summar 5cm f2
Så är det inte med den här kameran?? –ingenting är automatiskt. Bländare, slutarhastighet, avstånd och film måste beslutas av fotografen. Brännvidden är här 5 cm och därmed är skärpedjupet kort på dåligt-väder-bländare!!
Men kunde Henri Cartier-Bresson ta bilder så skall väl dagens fotoflanör klara det?? Men för seniorplåtis skulle det underlätta om han kunde byta ut objektivet?? –till ett med 25 mm. Det finns få av dessa och de kostar sådär 2-3 laxar på ebay??
Seniorplåtis var i nyår på besök i Stadsholmen?? –där kungen har sitt stora kontor?? Det var svårt att vara fotoflanör med denna kameran:
Skoskav i Gamla stan anno 2019-01-01
Kameran blir en utmaning. Man fåt agera på tårna. Det behövs.
Ha det gott
Bob
/B
Ps. Jobbigt att veta om det där med HCB! Känner själv det i ryggraden! ;)
Hur visste du att jag hade röda hängslen när jag tog bilden?
HCB sitter inte i min ryggrad, även om jag beundrar hans bilder. Elliot Erwitt sitter nog i min ryggrad i stället.
Har skickat en email idag.
Klapp
Bob
Plåtade för länge sen grabbarna i pulkabacken med en Hasselblad 1000F, med spegelvändande schaktsökare och förvalsbländare att stänga själv före avtryck. Det gick det med!
B)
Jag hade också en 1000F på 50-60-talet, innan jag köpte M2. Jag tyckte Bladaren var länge min favorit på Östgöten och Corren.
Ha det väl
Bob
Men finns det ett egenvärde i att det inte finns någon automatik? Jag menar att man ju faktiskt kan fotografera på precis samma sätt med en modern digital kamera, dvs helt manuellt, om man så vill, vilket man (=jag och många andra) gör när man (=jag och många andra) kanske vill ha lite speciella effekter, tolka bild/motiv på ett sätt som avviker från automatiken etc.
Med all respekt och förståelse för att använda tidig utrustning, att det kan vara både kul och trevligt och utvecklande att pröva på hur det kan vara att fotografera på samma sätt man gjorde förr, men visst är det väl bilden som är viktig, inte grejorna man använder? Dvs, en bilds värde hänger väl inte på kameramärket eller kamerans ålder?
Hälsning//GöranR
"... Dvs, en bilds värde hänger väl inte på kameramärket eller kamerans ålder?....
Det beror sig lite på. Som alltid är det svår att slå fast något generellt - men om vi talar om "eftertänksamhetsbilder" det vill säga tagningar där man noggrant överväger sina bildkomponenter och sin komposition, så får gamla kameror ett visst företräde. Den motspänstiga tekniken som kräver kunskaper och insikter, ger även för varje bild ett rådrum för lite funderingar runt komposition, och runt den egentliga meningen med bilden ifråga. Man tvingas till det, för det går inte att slå över till någon automatik. Kameran bidrar med efertänksamhetstid – vare sig man vill det, eller inte. Det är min erfarenhet av att jobba med gamla kameror.
Du har rätt i att man även med en modern kamera kan plåta som med den här gamla kameran. Vanligen gör jag också det med nästan allt på P Auto.
Den här gamla kameran kommer att fungera på samma sätt när jag är färdig med den för gatufoto. Bara sensorn kommer att vara olika silikon utbytes mot silverjodid.
Ha det gott
Bob
Det är svårare att använda en gammal kamera rent tekniskt naturligtvis. Så man hinner inte alltid med att fånga en bild.
Om man inte berättar vilken kamera och teknik man använt så är jag inte säker på att betraktaren förstår svårigheterna man haft.
Ha det väl
Bob
Automatiken måste hinna mäta och tänka, och det tar några bråkdels sekunder. Och då har t ex vovvens mun slutit sig om godbiten man såg i luften när man tryckte av (och elektroniska sökare har ytterligare eftersläpning, redan i det man ser).
Ett gammalt manuellt tröskverk måste användas på annat sätt. När jag plåtade mina pulkaåkande grabbar med Bladarn ställde jag in skärpan på en snökoka i backen och mätte ljuset med hänsyn till den vita snön. Sen slöt jag (den halvmanuella) bländaren och väntade. När framänden av pulkan var nära snökokan tryckte jag av; tiden för spegeln att gå upp och ridån att öppna var lagom för att killens kropp hunnit fram till skärpeplanet. Massor av missar, men några fullträffar. Och ingen AF som plötsligt börjar jaga nån som går förbi i bakgrunden.
Det är bl a därför jag gillar mina Leicor, definitivt inte för den fjantiga röda punkten. Men dom bär sig åt som kamerorna gjorde förr! Som Bobs och Bengans standardleicor...
Och jag tycker det i hög grad är intressant att det prövas olika tekniker och tillvägagångssätt, antingen de är gamla eller moderna - hur gjorde man förr? Hur kan man utveckla dagens sätt att fotografera?
Och kanske min fundering hamnar i marginalen, och jag läser in för mycket i diskussionen, men en bild är en bild och ska bedömas som sådan. Hur den kom till har ett eget intresse men förändrar inte värdet på bilden.
//GöranR
Men principiellt behöver man ju inte en gammal kamera - även om, som jag säger och tycker, det ligger nåt särskilt i att just använda gamla grejor, så som man gjorde förr - man kan ju fotografera helt manuellt med en ny kamera också, stänga av så den blir helt manuell. Vilket man kanske ska göra mer, givet exempelvis dina erfarenheter i pulkabacken.
Och jag förstår att det inte är en fråga om att ställa gammalt mot nytt, vilket som är bäst eller så egentligen. För mig inlägg i diskussionen om olika sätt att fotografera, vilket är intressant i sig.