UNDER FOCUS
#2913. Den ser ut som en svamp?? –men här kommer inte solen in
Kamera och objektiv i gamla tider konstruerades lite annorlunda än dagens dator beräknade och maximerade i funktion. Ett exempel är den före kriget vanliga gluggen Leitz Elmar 1:3,5 F=50mm.
Den gluggen var vanlig på många av de tidiga Leica kamerorna före andra världskriget?
Elmar 1:3,5 F=50mm (1933) på en Leica Standard från 1932. Bakgrund är en Leica M2
Det tillverkades mer än 36 000 objektiv fram till 1950 av den här Elmar modellen. Den hade en mycket enkel konstruktion, för att vara enkel att tillverka?? –och billig. Den består av fyra linser i tre grupper och blädarmekanismen sitter bakom den främre linsen, för att agera som internt och inbyggt motljusskydd vid nedbländning. Konstruktionen är känslig för motljus, men det märks mest vid ”full glugg”. Objektivet är anmärkningsvärt skarptecknande.
Om man vill avhjälpa känsligheten för motljus kan man köpa ”svampen VALOO” som kostar ungefär, 1000 kr, dvs hälften av vad en Elmar kostar!!
Motljusskyddet VALOO monterat på sin Elmar glugg
Det är erkänt pillrigt att ställa in bländarvärdet på en Elmar?? –men det har Leitz ingenjörer löst med hjälp av VALOO. En liten klack fångar upp inställningen av bländaren och dessutom med en modern skala vi känner igen från moderna objektiv:
Ljusets väg in i Elmaren när VALOO är monterad
Det här är det mest effektiva motljusskyddet seniorplåtis har sett på ett objektiv?? En avslöjande genialitet hos tidig Leitz tillverkning av kameror.
Det är bra att det finns alternativ för VALOO är tung.
Ha det väl
Bob
Mvh från Fjellen
Ps. Roffe hälsar!
Det är en finurlig konstruktion.
Va bra att Roffe för nya ytor att nosa på.
Ha det väl
Klapp
Bob
Motljusskydd var FISON och FIKUS. Och så fanns ju den lilla bländarinställningsringen VOOLA att fästa på baksidan av ett 36 mm filter. Den ringen är nog det svåraste att hitta idag./Jan-Olof
Tack för lärdomarna. Jag hade ingen aning om detta.
Ha det väl
Bob