UNDER FOCUS
#2981. Det var som tusan?? –hur bra kan en 90 år gammal Elmar 35/3,5 va??
Hade juniorplåtis hört talas om den här kameran 1957?? –så hade han köpt den i stället för Hasselblad 1000F?? Vilken kamera?? –Leica II med Elmar 35/3.5 från anno 1932!!
Men på den tiden fanns det ingen pressfotograf på vischan som hade en Leica kamera i jobbet!! Storkanonerna i Stockholm, som Anders Engman, Len Waernberg och Åke Borglund på Kamerabild de hade moderna Leica kameror.
Idag vet seniorplåtis att den här kameran hade varit topp på Östgöten:
Leica II med Elmar 35/3.5 redo för boulevarden
Den har allt som behövdes i slutet på 1950-talet ?? --avståndsmätare och 1/500 sek. Den skulle lätt ersätta alla Rolleiflex som fanns hos alla pressfotografer på den tiden??
Men hur står den sig idag?? –när det gäller att forma bilder med nollor och ettor. Nu har seniorplåtis funnit att bilderna blir så bra, tekniskt sett, att man baxnar!!
Sätt en negativ färgfilm i kameran, ISO 100-400 i sommartid?? –och skaffa en enkel ljusmätare om du inte har den inbyggd i huvudet?? --eller i dess ersättare idag?? –mobilen??
Låt en firma framkalla filmen och sedan kan du skanna den för behandling i datorn. Jo, det blir mer tidsödande än att använda mobilen. Bilderna du tar kan då se ut som de här:
Leica II + Elmar 35/3.5 som ”boulevardier” i Lund anno 2019-08-22










Det är ju ingen slump att 1930-talet är småbildsfotografins (läs den moderna fotografins) genombrottsårtionde. De gamla fotograferna talade föraktfullt om "strumpebandet", men vi vet nu vad som pekade mot framtiden - en liten lätthanterlig kamera som man kunde stoppa i fickan.
Hej,
Tack.
Undrar varför de inte fick bredare spridning i vårt land bland pressfotografer. Var Rolleiflex så mycket billigare.
Jag såg en Leica bland pressfotografer första gången 1958 när jag satt bredvid Bertil Stilling från Expressen på en fotbollsmatch i Linköping.
Ha det väl
Bob
Så här på rak arm utan att konsultera arkivet, tror jag att Leica kostade ungefär som Rolleiflex - Contax var ännu dyrare. Emellertid - både Contax och Leica kostade skjortan. Det var välsituerade privatpersoner som köpte fina småbildskameror under 1930-talet. Det var alltså de avancerade amatörerna som drev småbildsfotografin, och det var personer som gav ett fotografiskt avtryck. Yrkesfotograferna som förhöll sig konservativa ("strumpebandet"), kom inte loss med den nya fotografin förrän under 1950-talet.
Hej Jan Eric,
Tack.
Den har verkligen överraskat mig, den gluggen.
Hälsa
Bob
Jag tror att det är en bildbehandlings och smakfråga. Om vi tar bilderna 2, 3, 6, och 7, så ser det rätt modernt ut tycker jag.
Hej Wolfgang,
De skannade TIFF filerna från film med Epson V700 är nog inte top of the line och jag är ingen expert på bildbehandling. Så du har säkert rätt i att monokrom skulle va lättare för mig.
Jag vet att skannade filmer blir mycket bättre med monokromt för mig. Jag jobbar med en bok om Japan nu och det är mycket mer lättarbetat med monokromt. Speciellt om man kör med 50-tals stilen, hårt och kontrastrikt.
Ha det väl
Bob
Vilken film har du använt i de åtta bilderna ovan?
Hej Bo,
Tack. Jag tror det var Fuji ISO 200.
Lund är fint.
Ha det väl
Bob
Hej,
Tack. Det var snällt sagt. Jag har mycket svårt för att komma till en harmonisk punkt i färgsökandet. Man har inte samma möjlighet att nå överdrivna färger från en färgnegativ. Vilket är lätt med digitala RAW bildfiler från en digital sensor.
Ha det väl
bob
Bob - om du behöver bättre färgmättnad skall du använda Kodak Ektar 100. Den skiljer sig rätt radikalt från andra negativa färgfilmer på den punkten. jag får för det mesta slå av på färgmättnaden för att nå ett angenämt resultat.
Ektar 100 är extremt finkornig vilket får som följd att det gärna ser lite oskarpt ut - man kan behöva skärpa digitalt (slå av på finkornigheten så att säga).