UNDER FOCUS
#3055. Förbluffande bra färgfoto med en gammal Leica??
När den här kameran byggdes 1930 fanns det inga färgfilmer att köpa för en amatör?? –det var svart-vit negativ film som gällde. Objektivet var tillverkat utan tanke på färgfoto??
Leica fabriken i Wetzlar var i början av 1920-talet tillverkare av mikroskop, vars linser var betydligt mindre. Kamera linserna var större i de första Leica kamerorna sålda 1925. Men man visste hur man slipade glas och beräknade strålgångar i linskombinationer. Men man visste väldigt lite om ytbeläggning av glasytor för att ta bort återreflexer mellan glasytorna.
Så man skulle kunna tro att den tidens linser skulle va kass i att transmittera ljusstrålar av olika våglängd?? Men det är inte så illa som man skulle tro?? Seniorplåtis laddade sin nyservade Leica Ia, med serie nummer 32832, med den negativa färgfilmen Portra 400:
Leica Ia med fast Elmar 50/3,5
Under en solig dag av fotoflanerande togs de här bilderna med bländare 9. Vi kollar först hur en obehandlad TIFF-fil ser ut utan någon bildbehandling:
Bild av Lunds nya spårväg anno 2019-10-23. Bild direkt från filmskanner.
Om vi nu släpper seniorplåtis otillräckliga kunnande i bildbehandling med LR 6 och PS 5 så ser bilden ut så här:
Bildbehandlad bild från ovan medelst huvudsakligen höjd kontrast och någon skärpning med ”smart sharpening” i PS
Vi tar nu ytterligare några bilder från samma eftermiddag. Alla har blivit bildbehandlad som bilden ovan:
Lund anno 2019-11-08
Din mening är lika mycket värd som vems helst.
I mycket är det en smaksak vilken bild man föredrar. Tyvärr är även skannern en del av processen så filen som kommer därifrån är inte hela sanningen, lika lite som negativet och objektivet egenskaper.
Du har rätt i att den skannande bilden är behaglig med ett visst dis. Den andra bilden är min tolkning av hur det såg ut när jag tog bilden.
Den digitala kameran har en fördel, eftersom man kan kolla hur bilden ser ut direkt. Men sällan är ser det ju ut som verkligheten.
Ha det väl
Bob
De har sin karaktär. De är naturligtvis inte samma prestanda som moderna objektiv. Men i sin enkelhet är de användbara, mer än man tror.
Det finns ett industrihistoriskt värde. Än så länge.
Några tycker det är underhållande att se hur det fungerade i gamla tider.
Ha det väl
Bob
Ja, man kan inte mer än beundra Sally Mann. Hennes bilder är både vackra och provocerande. Hon är ett lysande exempel på en fotograf som kan visa att den nära omgivningen kan ge mycket.
Gamla mässingsgluggar ser ut att gå upp i pris. Kolla senaste LP auktioner.
Ha en fin lördag
Bob
Jag som trodde det här hade nyhetsvärde 🤔.
Kanske det är en redan känd sanning i vida kretsar 🤠
Klapp
Bob
När det gäller internreflexion och slöjor i gamla objektiv som saknar antireflexbehandling, så intar Elmar 3,5/50 en särställning. Många tror att det här objektivet bara är en kopia på Zeiss Tessar – och så ser det ut när man betraktar principritningen. Ändå har Elmaren betydligt bättre transmissionsförhållanden än en Tessar - beroende på ett smart knep av konstruktören Max Berek. Genom en mycket krävande omräkning av Tessarkonstruktionen lyckades han med att flytta den optiska medelpunkten så att bländaren kunde läggas mellan den första och den andra linsen, istället som hos Tessaren mellan den andra och den tredje. Det betyder att när man bländar ner objektivet, så bländar man även av fler reflekterande linsytor.
När Elmar 3,5/50mm fick en enkel antireflexbehandling på tidigt 1950-tal, gav det genast en reflex och slöjfrihet med motljusegenskaper som ett modernt objektiv med Multi Coating.
ISO 400 hjälper en del i mörka tider. Jag är dessutom inte så kunnig att jag ser så stor skillnad mellan denna och ISO 100. Mer än finkornigheten.
Jag skall prova dia filmen Ektachrome E100 med C41 framkallning hos Crimson. För gatufoto är inta filmen hela världen.
Elmar konstruktionen är verkligen klurig. Synd att jag inte känner till något 24 mm objektiv med den konstruktionen.
Ha det väl
Bob
Saken räddades av att professor Alexander Smakula hos Zeiss i början av 1930-talet arbetade fram den moderna antireflexbehandlingen. Patentet ligger på den första november 1935, och täcker även Multi Coating. De första civila objektiven med denna supernyhet tillverkades 1940. Det handlade om Zeiss Sonnar 1,5/5cm T.
Detta är kanske den enskilt största revolutionen inom optisk utveckling - och något som de flesta inte vet mycket om.
Alexander Smakula var hjälten för dagen - och chefen för Zeiss beräkningsbyrå Ernst Wandersleb lär ha sagt: "Här har vi i åratal suttit och räknat fantasiobjektiv för skrivbordslådan. Nu kan allt göras."
Hälsn!
Du har nog en bra skärm. Så bilderna blir bra.
Det gläder mig.
Ha det väl
Bob
Jag gillar Portraens färger som jag har provat att simulera digitalt i min X100F, men det är inte lyckas riktigt än. När allt kommer omkring tycker jag om det och fortsätter mina försök, trots vad någon tycker om det :-) he he. Det är inte en film som jag har provat under min analoga period.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag har aldrig försökt att använda färdiga profiler från tillverkarna av kameror. Kör alltid RAW om jag inte skannar film.
Jag tycker det är lättare att redigera varje bild. Varje bild kräver sin karaktär på det sättet.
Ha en fin kväll
Bob
Når jeg prøver at simulere bruger jeg kun de færdige profiler i kameraet som udgangspunkt. Derefter justerer jeg både highlights, shadows, color, grain og aller vigtigst white balance. Gemmer dem som mine egne presets og leger at det er en film. Fotograferer som i gamle dage med dias, som vi jo fik færdige hjem fra fremkaldning. Det synes jeg er sjovt. Det udelukker jo ikke, at jeg også kan redigere engang imellem, hvilket jeg da også gør.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Tekniken att kombinera kron- och flintglas användes redan på 1700-talet.
Det har du rätt i.
Redan i början 1600-talet testade autodidakten Antoni van Leeuwenhoek konvex lins i ett mikroskop som kunde förstora upp till 250x.
Redan i mitten på 1700-talet konstruerade engelsmannen Dollond den akromatiska dubbletten med kron och flintglas. Det var för ett teleskop.
Så grunderna fanns för konstruktion av objektiv redan tidigt.
När de monokroma kamerorna kom hundra år senare så var objektiven inte så tokiga.
Ha det väl
Bob