UNDER FOCUS
#3497. Den här gamla gluggen du?? –den är bra?? --GW använde den
Den här gluggen tillverkade Canon i mitten på femtiotalet?? –för att det saknades en ljusstark 28 mm vidvinkel?? –på marknaden?? Leica hade bara Summaron f5.6 och Hektor f6.3 ??
Under den långa tidsperioden 1956 till 1975 tillverkades dock inte så många gluggar?? –utan de kan uppskattas till ungefär 10000 stycken. Det betyder att de är ganska ovanliga idag på nätet?? –men flera ligger ute på eBay just nu.
De är relativt dyra?? --och seniorplåtis fick betala 5300 kr, all inclusive?? –för den här gluggen från Japan:
Leica M2 med Canon 28mm f2.8, typisk combo för GW
Det här objektivet är litet och lätt, 136 g. Det har en linskombination som var ovanlig för Canon vid den här tiden. Flera av linserna har en kraftig kröknings radie och är ganska tunna:
Canon 28mm f2.8 från 1956
Det här objektivet har idag ett gott anseende bland fotografer?? Det är mycket skarpt i mitten vid full glugg?? --och är skarpast i klassen över hela bilden vid nedbländning?? Det finns utmärkta japansk tester, publicerade här och här hos Rangefinderforumdär objektivet jämföres med Canon 28/3,5, W-Nikkor 28/3.5 och Leica Elmarit 28/2.8 ASPH. Ta en timma och kolla upp de bilderna och du ser att den här gluggen matchar till och med den moderna Leica gluggen. Nu får man ha klart för sig att enstaka exemplar av samma märke kan variera i produktionen?? –precis som i dagens producerade gluggar.
Det här objektivet blev populärt bland reportage fotografer?? På bilder från den här tiden ser man att till exempel Gerry Winogrand (GW) använde objektivet på sina Leica kameror M2 och M4. Han var ju en av sin tids mest kända ”street photographers”?? –även om han inte gillade det begreppet?? Han var ju också en erkänd reporter fotograf och universitetslärare i fotografi. Vid University of Texas. Han var oerhört produktiv under sin korta livstid (1928-84) med mer än en miljon bilder och bara hälften ännu framkallade?? Personligen tycker seniorplåtis att det här är en underskattad fotograf?? Hans gatufoto är mycket avslöjande från den här tidens Amerika?? –och kräver sin noggranna analys av betraktaren. Han tillskrivs många ”bevingade” meningar om hur han ansåg att en bild skulle vara?? Du kan leta reda på dem på nätet?? --och seniorplåtis sympatiserar med hans ståndpunkt att en bild skall vara på gränsen till misslyckad??
Seniorplåtis har varit ute och plåtat med Canon 28/2.8 på en Sony a7RII med adapter. Inställningen var enligt GWs anvisningar: 1/1000 s, f5.6, zoon-fokus:
Vinterdag i Lund anno 2021-02-01
P.S. Garry Winogrand plåtade gatufoto monokromt D.S.
Som du beskriver är det ett mycket kompetent objektiv, ett tidigt exempel på när den japanska optiska industrin började komma över plagieringsfasen, och prestera egna innovativa konstruktioner.
Priset är ju kanske inte så högt, med tanke på hyfsade prestanda. Motsvarande Leica glugg idag kostar ju minst 6x det.
Vet du om det finns något liknande objektiv med ungefär samma konstruktion?
Håll ut
Bob
Håll ut! Bengt H.
Det har du rätt i. Den gluggen, eller 25an, på en kamera liknade den du har idag skulle va intressant. Konstigt att ingen kan göra en sådan kamera.
Håll ut
Bob
/B
Jag tror att det kanske kan komma en ny tid för de här gamla gluggarna. De är små och presterar bra. Å du de är nästan som nya när man köper dem nu från Japan. Den här har bara ett litet dammkorn där inne. Men den här vågar jag inte ta isär och göra ren. Mekaniken där inne verkar vara delikat.
Håll ut
Bob
https://www.youtube.com/watch?v=3RM9KcYEYXs
Jag hade med två länkar som handlar om GW. Det finns massor mer.
Lycka till på nätet
Bob
Han kommer så raskt när jag kallar på honom när du visar dina kameror.
Jag tittar enbart på dina bilder som du redan vet.
Gillar detta med dokumentär fotografering på detta sätt.
Det vet du också.
Ha fin onsdag nu har vi härligt väder.
///Gun-Inger
Kul att Jonen kollar upp.
Tack för din uppskattning.
Ha en fin kväll
Bob