UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3516. Tristess?? –varför är det så vanligt i fotografin??

Det kan man ju undra?? –borde det inte vara bättre att visa det trevliga och aktiva i vår tid?? Borde inte det väcka mer positiva känslor?? –i stället för att inbjuda till dunkla tankar??

Om man ser på hela samhället så är ju nyheter med elände vanligare än glada nyheter. Tabloiderna är värst med uppgrävande av elände. Nu kan ju avslöjande av skurkakighet vara viktig??  --just för att stoppa det.

Inom bildkonsten är ju tristess och trasighet ganska vanligt?? Exempelvis kan man ju framhålla böckerna om nedlagda fabriker och institutioner. Tråkiga miljöer helt enkelt på bild??

Lika fullt kan seniorplåtis dras till miljöer som ser tråkiga ut?? –som här??

Va trist i Lund anno 2021-02-17

Inlagt 2021-02-21 07:19 | Läst 1183 ggr. | Permalink
Håller med dej. Det är väldigt mycket, som speglar negativt i bilderna som visas här.
Kanske det är lättare att hitta, kanske för att det trots allt är mycket negativt som händer.
Att hitta positiva saker/händelser att plåta är kanske svårare?
SÅ vi kanske ska ta upp ett Tema för resten av året eller mer. Alltså bilden skall utstråla POSITIVA vibbar.
Kan vara värt lite engagemang, eller vad tror du?
// Conny
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 08:12
Hej,
Det kanske är så många negativa miljöer idag. Vi är tyvärr uppe i en pandemi.
Då behöver vi många leenden och skaratt.
Själv tycker bäst om bilder med en humoristisk knorr. Försöker alltid hitta denna känsla när jag är ute. Min favorit är Martin Parr och Bengt Hansson här på FS.
Ha det väl
Bob
Hej Bob. Vi ska nog visa båda sidorna. Din bild här leder mina tankar till Lars Tunbjörk., som visade på
förändringarna Smygande förändringar Gallerier som tryckt bort små butiker.Många gånger dystra bilder från vårt fina land utan pekfinger, I dag är inte mina bilder så humoristiska. Men det är en verklighet.En verklighet som existerar men som vi helst vill slippa se. Men jag vill visa även det, även om det tar emot att se bilderna.
/ Till sist Kul att du gillar mina bilder!
Vi plåtar på. Håll avstånd..
/ Bengt H.
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 10:42
Hej Bengt.
Det här är ju en verklighet och visst skall man visa den. Jag blir inte glad av en bild som denna, men det beror ju på min referensram. Kanske är det viktigt att plåta den.
Men jag kommer nog att leta efter mer kul bilder när man fått sprutan.

Håll ut
Bob
Hej! Kanske vi gillar bilder av det slag som du presenterar idag på grund av att vi vet att dessa miljöer snart försvinner och ersätts av nya betonglådor. /JE
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 10:44
Hej Jan Eric,
Ja, det kanske väcker någon investerare till förnyelse. Men hoppas det inte blir en betonglåda. Helst gröna träd och någon miljövänlig verksamhet.
Hälsa Märta och ha det gott
Bob och Ninni
Hej Bob
Tristessen ligger i betraktarens öga. Eller?
Ha det gott
Jerry
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 10:48
Hej,
Jo men tolkningen kommer ju ur bilden och den miljö som visas. Andra betraktare kan ju se något intresseväckande.
Ha det väl
Bob
Bob, jag har märkt att bilder av trista miljöer ger mer uppmärksamhet i fotokretsar än vackra landskapsbilder och liknande. Bildmässigt ger det mer "karaktär" i bilderna. I internationella fototävlingar har bilder på människor i fattiga miljöer större chans att vinna än vackra modebilder eller snygga trädgårdar. Det beror kanske på att vår miljö i vilken vi lever är ganska välordnad i jämförelse med andra länder. Trånga gränder utan solljus med tvätt hängande mellan husen och fasader som bör renoveras anses som bättre fotomotiv än perfekta hus i en svensk storstad. Så är fotolivet! :-) Mvh Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 10:57
Hej,
Jag håller med dig. Vi lever i en ganska städad miljö och tycker det tråkiga blir unikt och värt att visa. Vi tror att det skall uppmärksammas.
Det bästa vore nog om vi kunde visa hela bilden av livet i landet. Kanske är det så att det också sker om man hade hela bilden klar för sig.
Ha det väl
Bob
Tycker fs-bloggen ändå har ganska mkt av båda sidorna. Men visst har din fråga stort fog. Jag har en känsla av att det trista och vardagliga kom för många decennier sen lite som en reaktion på det vackra och lättillgängliga. Riktig fotografi, till skillnad mot pictorialism och rosenlundfoto, skulle vara mörk, trist och gärna lite rå och gärna ha ett socialt budskap. Och båda "stilarna" visar delar av verkligheten väl? Hälsningar/ Björn
Visst är det lite Tunbjörk över din bild........
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 11:28
Hej,
Tack för din kommentar. Bra att du tar fram det med Rosenlunderiet som rådde fram till mitten på femtiotalet. Om man tar fram Svenska Turistföreningens Årsbok från före den tiden så var verkligen vårt land en idyll och alla trodde nog på den. Framtiden var ljus.
Så kom Hans Hammarskjöld och de tio vände upp verkligheten i svart kontrast. Det ser man också i framgången med tidningen Se.
Den socialrealistiska bildformen är nog viktig idag. Själv ser jag mig som en liten del av den bildformen. Realism är något fint.
Tunbjörk är min största favorit bland svensk fotografer, där hans bok Landet utom sig är kronan på verket. Den är ju även internationellt ansedd som en pärla. Martin Parr har ju den med i sin sammanställning av viktiga fotoböcker i världen.

Ha det väl
Bob
Jag tror det är viktigt att vara medveten! Och informerad! Men inte med vad som helst! Då blir livet inte så tungt och mörkt! :)
Informerad om att de nyheter som bäst säljer, det är bilar, brudar, pengar och katatrofer!
Så varje dag går nyhetsredaktionen igenom vad som hänt under dygnet, och det får man från andra nuhetsuppsamlare, och diskuterar vad man skall skriva om! Och bakom det hela finns det att tjäna pengar för att hålla jobbet kvar på tidningen/redaktionen! Och bland alla katastroferna så tar man såklart lokala nyheter och även litet glädjande, typ häst fått fyrlingar! ;)

Om man har det här i bakhuvudet och skumläser det mesta, för att inte fastna i alla katastrofer, så tycker jag det ser ganska ljust ut!

Fast visst e det segt att gå och vänta på första coronasprutan då man e dryga 80-år, det håller jag med om!

Men som sagt, ett tips, läs inte allt, läs nyheter med måtta och gärna på etablerade media, så blir det inte så mörkt och tungt! Jag tror även det e bra att se på sig själv med litet humor!
Då blir livet och även fotografin litet ljusare!
Fin bild förresten! Får vibbar av Thunbjörk även jag!
/B
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 12:10
Hej,
Du trycker på en känslig punkt. Just det här med pengar styr allt. Det här växer fram i slutet av sextiotalet då allt måste vara bärande. Hur liten enheten än var. Här började privatiseringen och marknaden tog över.
Nu styr pengarna nyhetsvalet på redaktionen. Det skrämmer mig och man får välja på tidningar man tror på. Delvis får man välja internationella tidningar att läsa. Å det är jobbigt.
Man känner sig nästan hedrad över att det finns så fina vibbar i bilden. Själv känner jag inte att man kan inte på någon väg jämföras med mästaren Tunbjörk.
Det fina med FS är att här spelar inte pengarna någon roll. Vi kan välja att visa bilder som vi känner för.

Håll ut
Bob
Hej Bob.
Det är ett motiv direkt efter mitt huvud. Dokumentera som det ser ut här och nu.
W. Eggleston inspirerade - gillas mycket.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Bob Bovin 2021-02-21 15:26
Hej,
Tack för uppskattningen.
Nu är det cykel på E2.
Ha det gott
Bob
Erik Madsen 2021-02-21 17:20
Jeg kan desværre ikke se E2 mere. Så jeg så skiskydning i stedet.
Mvh.. Erik.
Tristess slitet fult gör sig på något sätt bra på bild.
Det intresserar många som denna bild där det finns många minnen som dyker upp
inom de som varit där med sina bilar.
Passar mig bra för jag har varit lite down men kvicknat till igen
som jag brukar göra.
Nu väntar jag på sprutorna så jag kan få åka tåg igen.
Ha det gott båda ni.
///Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2021-02-22 23:20
Hej,
Bra att du piggnat till. Nu får vi hålla ut till sprutan.
Ha det gott
Bob



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg