UNDER FOCUS
#3837. Gamla gluggar får nytt liv?? –med autofokus??
Skrot?? –nej, det här är fullt fungerande objektiv?? –även om en är från 1934 och den andra från 1951?? Några skulle slänga dem i en låda?? –några sälja av på loppis?? Så synd??
Det äldre objektivet från Ernst Leitz i Wetzlar vid namn Summar var Leica kamerans topp objektiv när det kom ut. Ljusstyrkan var 2 och linskonstruktionen var svårt komplicerad?? Två linselement var sammankittade?? Men så kostade det också 18000 kr, i dagens penningvärde, före kriget WW2. Den här gluggen köptes av en Mölndalsbo, en köpman, och han satte den på en Leica Standard. Han var så fotointresserad att han lät antireflexbehandla linserna hos Leica i början av femtiotalet?? Seniorplåtis kan inte påstå att det är som nytt, men det uppför sig som nästan nytt??
Leitz Summar 5cm 1:2 och Canon Serenar f:3.5 50mm
Gluggen till höger kommer från ett land, Japan, som just rest sig ur ruinerna från WW2. Ockupationsmakten USA började lätta på handeln för landet och de tilläts ange att det var ett Japanskt bolag som tillverkat objektiven. Just 1951-52 kring Jul fick Canon skriva ut sitt namn på gluggarna. Några redan tillverkade objektiv lät man byta ut fronten med ny beteckning. Den här gluggen har kvar det gamla namnet Serenar med det nya bolagsnamnet Canon. Objektivets nummer 10576 blev också kvar på det här objektivet på fabrikshyllan. Något över 250 av den här typen är kända idag och kallas Typ 6*. Det här objektivet har antireflexbehandling, men är av mycket enkel konstruktion 4:3. Det är i mycket bra skick, som nytt.
I kommande två bloggar skall vi se vad de här helt olika gluggarna kan prestera med hjälp av Techart Pro autofokus på en Sony a7RII.
Ja, Summar är ingen modern lins. Full glugg ger bara skärpa i mitten.
Men flera experter på nätet tycker att det är speciellt. Bland andra Ken Rockwell.
Med modern digital behandling så finns färgerna där. Skärpeplanet är krökt och det mesta man plåtar är det.
Ha det väl
Bob