UNDER FOCUS
#3986. Underhåll?? –för 100 år sedan visste Kungl. Järnvägsstyrelsen vad det var??
Man undrar ju om Banverket vet det idag?? –kanske de skulle ta en kurs?? --och läsa Banlära, Järnvägars byggnad och underhåll?? –som gavs ut 1915 under ledning av Bandirektör Hemming Olsson.
Vår undersökande Corre Maria hittade den här boken hos förre Överbanmästaren Halvar Emilsson i hans hus i Riddarhyttan?? Han hade uppenbart läst boken. Han hade gjort den tidiga klassresan från rallare till överbanmästare i början av det förra århundradet. Han pensionerades på femtiotalet.
Han visste hur man byggde en järnväg och hur man underhöll den??
Illustration ur boken Banlära utgiven av Kungliga Järnvägsstyrelsen 1915
Om man bläddrar i den här boken inser man att den är ganska avancerad?? –och man undrar om dagens Banverk kollar sina entreprenörer innan de lägger beställning på underhåll??
Boken kräver grundläggande kunskaper i underhåll av järnvägar
Det är naturligtvis så att dagens järnvägar är mycket mer avancerade än de på början av förra århundradet. Idag ingår mycket mer elektronik och datorstyrningar av driften?? Men det finns en undran hos gemene man varför vårt järnvägsnät saknar punktlighet?? Vi vet att det går att lösa problemen för Japan och några andra länder har tåg som kommer och går på minuten?? Varför gör inte våra tåg det?? Ett av svaren är brist på underhåll sedan mitten av förra århundradet?? Varför slutade man att läsa den här boken?? –och började följa anvisningarna från den ekonomi avdelningen?? –som inte läst den här boken allas.
Gör om och läs den här boken
Vem är då ansvarig till denna misshushållning av landet utom sig och dess järnvägar?? –politikerna och deras rådgivare!!
/B
Det är ett trist faktum detta att vårt land har nedrustat på många områden under vår tid vid makten. Det är ju vi som röstat fram de som de facto verkställt politiken. Den som gick ut på att allt skulle bära sin egen kostnad. Allt skulle gå med vinst även städerskan på vår avdelning. Så hon åkte ut och in kom en entreprenör anställd som var billigare. Problemet blev att den hade aldrig städat ett forskningslabb och städningen skedde bara en dag i veckan. Den gamla städtanten jobbade hos hela tiden.
Ingen kollade att det blev rent. Ekonomi avdelningen hade heller inte sett ett labb från insidan utan bara en siffra som skulle bli mindre.
Det slutade med att staten började ta betalt för hyra och städning av våra labb. Man tog tillbaka en betydande del av forskningsanslagen. Det gillade räknenissarna på parlamentet.
Då gav jag opp
Ha en bra dag
Bob
På den tiden byggdes landet upp ur nästan ingenting. Alla försökte få det bättre genom att göra sitt bästa på jobbet. Allt styrdes genom kunskap och kompetens. Rallaren visste hur man la rällen och fäster den vid marken. Ingenjören visste var man skulle dra järnvägen i naturen. Civilingenjöreren hur hela järnvägsnät skulle planeras utvecklas. Alla hade koll nedåt så jobbet blev bra.
Farfar Halvar var en hårding, lagboss och yngst i rallarlaget, talade han om när fel gjordes och såg till att det blev gjort rätt. På kvällen lagade han skorna i arbetslaget och rakade laget med kniv. Det var respekt.
Gissa om han va omtyckt.
Ha en fin dag
Bob
Det enda som fortfarande stämmer helt med boken kapitel 30
"När två krafter verkar mot olika håll, händer inget "
Som det är nu vill är det beställare och utförare, som "motverkar" varandra!
Sen angående rättidiga tåg, så är det så att flera av de tåg som är helt punktlig, kör på en egen bana. Här i Sverige så delar tidtabellen mellan allt från X2000, pendeltåg med många stopp och långsamma godståg.
MEN att underhållet är undermåligt är tyvärr en realitet!
// Conny
Tack för ett sakkunnigt utlåtande.
Det är riktigt att i många länder går olika tågtyper på egna banor. Men det är nog inte hela sanningen i de olika länder som håller tågtiderna.
Jag har erfarenhet av att åka med olika tåg i Japan. Shinkansen har helt eget spårsystem utom på vissa stora stationer där de delar spår med andra snabba tåg. Övriga tåg som stannar på många stationer och går inom det nationella järnvägsnätet är intressant att åka med. Tågen är mycket enklare och inte alls så rena som Shinkansen. Tågen verkade vara på rätt tid. Det som var underligt var att man dagtid inte såg några godståg. Nattetid såg jag några.
Tunnelbanor i storstäder är i eget system och går oerhört tätt. Stationerna i centrum är som egna städer. I mindre stadsdelar i utkanten ofta över mark, men ändå kommersiella centra.
Ha en fin dag
Bob
På några nivåer undrar jag om det inte är brist på kunskap.
Du har rätt i att i dagens system finns ingen långsiktighet för underhåll.
Ha det väl
Bob