UNDER FOCUS
#4054. Vilka naturliga färger?? –va ä dä??
En gång i tiden?? –mer än sextiofem år sedan?? –ansågs den här kameran vara standard för en foto reporter. Även för publicering av färgbilder i tryck?? –ty objektivet gav naturliga färger??
Troligen var det så att färgfilmerna vid den tiden fungerade bra hos en skicklig fotograf?? Varvid tryckeriteknikerna kunde arbeta vidare för bra tryck i tidskrifter??
Leica Summicon 35mm 1:2 version 1 med sin kamera Leica M2
Det här med naturliga färger är nog ingenting som går att verifiera med mätetal?? Varje människa har nog ett eget signalsystem för färger i ögat och hjärnan?? Några har grova avvikelser och några är nära ”naturligt färg seende”?? Så det får vara en strävan hos dagens konstruktörer att tillverka en sensor som ligger nära människans öga?? Det som förvånar är att de flesta tycker att mobilens färgåtergivning är så bra?? –och duger bra till nästan allt??
Men tro inte att det är något större fel på de gamla objektiven?? I tidigare bloggar har vi visat bilder med Leica objektiven Elmar 35mm 1:3.5 och Summaron 35mm 1:3.5 fungerar ganska bra för en modern digital kamera som Sony a7RII. Om vi nu sätter Summicron 35mm 1:2 på en Sony a7RII med en autofokus Techart adapter. Detta ger enligt mitt seende helt naturliga färger vid digital behandling av RAW filer i LR 6.14 och PS 5.
Gatufoto med Summicron 35mm 1:2 version 1 med bländare 8
Varje kameramärke, liksom varje objektiv, varje film och sensor har sina egna färger.
Och varje människa ser sin egna nyans av färgen.
Mvh Wolfgang
Troell är ju en av våra främsta filmmakare och han vet ju vad han talar om.
Det är spännande att vi alla ser olika färg.
Ha en fin weekend
Bob