UNDER FOCUS
#4211. Gamla å nya Canon gluggar i mitten av 50-talet
Även objektiv konstruktörer måste va moderna och förnya sig i Japan under femtiotalet?? I början kopierade man glatt gamla objektiv från Europa?? –som Leica Elmar 3,5cm 1:3,5 från 1920-talet.
De var nästa exakta kopior i sin design. Åtminstone 8 typer är kända. I början hade de namnet Serenar, och först 1963 kallades de Canon. Den vi har är den sista med namnet Serenar , av typen 6*, med # 10576. Bara 24 st är kända idag. Den är knappt använd, misstänker vi för den är ren och har snygg glasklara linser. Objektivet av denna typ, vänster på bilden, tillverkades under 1952.
Två japanska objektiv med Elmar konstruktion: Serenar 50mm f:3.5 från 1954 och Canon 50mm f:2.8 från 1956
Objektivet till höger på bilden tillverkades 1956-57. Det fick en ovanlig design av ART DECO typ. Denna typ byggdes i en aluminiumlegering som var mycket lätt. Den här gluggen säges vara ett samlarobjekt. Vårt objektiv är vad man säger i det närmaste som ny. Eftersom den är av Elmartyp så är dess prestanda riktigt hyfsad. Båda objektiven kan med förtroende användas även idag för vanliga publicering på nätet.
Bara det ”modena” objektivet fungerar perfekt på Techart LM-AE9. Det vänstra gluggen med den så förargliga fokusknappen får man köra på Techart LM-AE7 för att få autofokus med Sony a7RII.
Vad jag vet är Serenar 50 mm den enda egentliga Elmarkopian (med bländaren mellan första och andra linsen) alla andra av den här typen, och det är verkligen frågan om en tusenbrödraskara, är Tessarkopior.
Man har ju anledning att tro att det handlar om ett mycket bra objektiv.
Jag har skrivit om detta objektiv flera gånger i bloggar här på fotosidan. Här är en länk:
https://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/3857-ovanlig-canon-serenar-glugg-fran.htm
Du har kommenterat sakligt flera gånger. Det är en unik variant hos Canon, där man har flyttat bländaren till Tessarläge från Elmarläget. Jag har tagit mycke bilder med den och den har bra prestanda. Det är ett nöje att plåta med det.
Art Deco varianten tyder ju på att Canon då var nöjd med konstruktionen. Men då hade det ju börja komma bättre varianter som till exempel 50/1.4. Den prisas ju även idag som en utmärkt variant av Summilux.
Ha dagen
Bob
Enligt dom principritningar jag har på Serenar 3,5/50 ligger bländaren i Elmarläge - det vill säga mellan den första och andra linsen. Det kanske gäller tidigare varianter? Jag är bevars ingen Canonspecialist.
Bob
Förbjud sådana bloggar! ;)
/B
På något sätt förbjuder de sig automatiskt.
Ha dagen
Bob