UNDER FOCUS
#4229. Bokeh?? –en del i ett objektivs kvalitet
Det är konstigt att bildens behaglighet i områdena som är ur fokus skall spela någon roll?? Det japanska begreppet bokeh säges betyda skönheten hos oskärpan i en bild som inte är i fokus??
Så bedömningen av behagligheten av den oskarpa delen av bilden blir en rent personlig bedömning av betraktaren. Hur skall man leva upp till en bra bedömning av bilden?? –jo reta inte upp betraktaren med en orolig och risig bakgrund??
Då måste du använda ett objektiv som klarar detta. Seniorplåtis har valt att exemplifiera detta med två gamla godingar??
Lillasystern till drömlinsen Canon 50/0.95?? –just det Canon 50/1.2, som har en nästan identisk konstruktion av linserna. Bara en liten ändring av kurvaturen hos linserna och kemisk sammansättning hos glasen skiljer de båda??
Den andra gluggen är Leitz Summilux 50/1.4, som får ersätt vår önskeglugg Noctilux 50/1.2?? Jo, den är ovanlig och ganska dyr?? –vår bankir var tveksam till den investeringen.
Canon 50/1.2 + Techart LM-AE7 + Sony a7RII överst och Summilux 50/1.4 + Techart LM-AE9 + Sony a7RII
Det intressanta med en adapter med focus justering via kamerans system är att närgränden för objektiven nästan halveras. Observera också att Canon 50/1.2 är så bred att den bara får plats i den äldre modellen av Techart adaptern.
Men hur ser då objektivens bokeh ut vid ”full glugg”??
Canon överst och Summilux under
Båda objektiven har en behaglig oskärpa när bilderna togs på nästan en halv meter. Men det är vår bedömning?? –du har kanske en helt annan bedömning??
I det här sammanhanget kan det vara på sin plats att påpeka, att med en ESR-kamera kan man vid varje given bländaröppning visuellt optiskt studera bakgrundsskärpan - med en spegellös kamera kan man inte det. En rätt avsevärd nackdel för den digitala sökaren alltså.