UNDER FOCUS
#4232. Maximal påverkan??
Reklam- och mode foto är alltid intressant?? –med dess avsikt är att påverka oss att spendera pengar?? –och angripa oss känslomässigt?? Det är ingen lätt uppgift?? –om det skall ske med stil och kultur??
Seniorplåtis har alltid tyckt om att studera bilder av kända fotografer?? –redan på femtiotalet hade vi internationellt skolade fotografer, som Hans Hammarskiöld och George Oddner. Internationellt finns det massor med stora namn som Irving Penn, Richard Avedon, Annie Leibovitz, Cecil Beaton………
Man glömmer också att många fotografer man beundrar även har gjort reklam?? –som till exempel Elliott Erwitt som är känd för gatufoto. Men han är också känd för reklam fotografi, då mest i färg.
Är man fotointresserad så kan man ju försöka att göra en reklambild?? –helst då avvikande från vad man har sett?? Här kommer ett försök till reklam för champagne:
Reklam för en porlande dryck utan att man ser drycken?? –utan bara drömmer om den?? Längtan förstärkt av bubblor med raketer i bakgrunden??
Champagne på gång
Jag läste också mycket om de gamla pionjärerna inom fotografi.
Det var en annan tid, olika kameror, olika filmer och inte minst olika medier. När du nämner: "Elliott Erwitt som är känd för gatufotografering. Men han är också känd för reklamfotografering, mest i färg" Jag tänkte på hur konservativa de så kallade "riktiga" och professionella fotograferna var.
Färger det var endast för reklambruk. Ja, för att tidningarna inte kunde trycka i färg – det kunde modetidningarna. Sportfotografer "vrængede" på näsan mot de första zoomobjektiven på många år. De sprang hellre runt med 2-3 kameror med olika fasta brännvidder på. "Man har et standpunkt, til man tager et nyt" sa en dansk statsminister en gång :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag gillar dit reklam-foto.
Tack för din intressanta kommentar.
Du har rätt i att färgbilderna kom först i modepressen och i porrtidningarna. Jag minns att vi var sura när ville ha färgbilder i vetenskapliga tidskrifter, för vi fick betala extra för att få det. Vi hade råd med det för vi hade bra stöd för forskningen.
Vi hade zoom tele i slutet på sextiotalet när vi var i London. Det var klumpigt men bra. Sedan blev zoom allt bättre och polarresorna hade vi Canon 100-400mm även vidvinkel zoom.
Idag har alla sportfotografer någon zoom glugg. Numera tvekar inte proffs att använda kameror som bäst löser problemen.
Ha en fin kväll
Bob