UNDER FOCUS
#4298. It ain't no bull
Nä, just det?? --det här objektivet är inte något skräp?? –eller föråldrad produkt utan värde?? Det är i stället ett exempel på hur skickliga man var att bygga ett vidvinkel objektiv redan 1959??
Det här objektivet sålde Leitz med början 1958, men det konstruerades av den mycket välrenommerade optikfirman Schneider Kreuznach. Det var det första företaget som använde datorer för att optimera prestanda hos objektiv!! Företaget är även idag världsledande inom optik. De tillverkar objektiv för proffs videokameror. Deras senaste flaggskepp är ”line scanner” linser i diamant i stället för glas.
Leitz Wetzlar SUPER-ANGULON 1:4/21 + M39-NEX Adapter + Sony a7RII
Det har länge ansets att det här objektivet har en sådan konstruktion att den bakre linsen kommer för nära digitala sensorer?? Så kanske det kan vara för de tidigare digitala Leica M kamerorna?? Men för Sony kameran på bilden ovan fungerar det, trots att objektivets bakkant bara är 9 mm från sensorn.
Vi gjorde en runda vid Mårtenstorget med kameran inställd på bländare 8 och slutartiden 1/1000. Auto ISO tog hand om resten. Detta är alltså vår typiska gatufoto inställning. Den här typen av objektiv konstruktion har nästan alltid vinjettering, även vid bländare 8.
Tydlig vinjettering finns även för bl 8
Med dagens bildbehandling så kan man ta bort vinjettering vid de flesta bländarna.
Det märkiga med det här objektivet är att ”flare” i motljus inte är så besvärande?? –inte ens med solen rakt in i bildytan.
Motljusegenskaperna är acceptabla
Vid bländare 8 är skärpedjupet imponerande halv meter till oändlighet.
Imponerande skärpedjup vid bländare 8
Objektivet är i stort sett raktecknande, men med en svag kuddform.
Den svaga kuddformade distorsionen kan korrigeras digitalt
Nå, det viktigaste av allt?? Är objektivet skarpt?? Enligt vår standard så är objektivet tillräckligt skarpt för gatufotografi?? Men tror du inte på oss så kan du läsa vad Ken Rockwell skriver här.
Leitz SUPER-ANGULON 1:4 /21 @ bl 8 har skärpa över hela bilden
Det lyser kvalitet med högglanspolerad krom yta, som en stötfångare på Cadillac. Inte alltid så praktiskt, men det var tecken på lyx på femtiotalet. Det var ett mycket dyrt objektiv på den tiden. Det lär ha kostat över 20 000 kr i dagens pengar. Det låter ju inte så dyrt med tanke på vad vissa gluggar kostar idag. Men det lär ha varit svårt att sälja då det kom ut. Det var nog en arkitekt glugg.
Det är ju knas med 9 mm kvar till sensorn och det är nog inte optimalt. I en gammal Leica M2 finns det ingen distorsion, men här kan man se lite.
Ha en fin weekend
Bob