UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4407. Canons standard objektiv 1956 och dess varianter

När Canon 1956 kom med den nya kameran Canon VT erbjöd man en förbättrad variant av objektivet Canon 50mm f:1.8 (Typ 5), som är 100 g lättare än tidigare helt krompläterade modeller.

Orsaken till att seniorplåtis tar upp beskrivningen av två typer, som till verkades i 8 varianter från 1951 till 1975, var att typerna 5 och 6 kunde levereras i svart till svarta kameror. Svarta kameror var ovanliga hos Canon och de här objektiven finns bara i några hundra exemplar.

Svarta Canon 50mm f:1.8 med Typ 5 No 238848 och Typ 6 No254908

De här båda objektiven är nästan samtida, 1957 och 1958 , och man måste gissa något då det inte finns några arkiv från den här tiden?? Man kan se vissa skillnader i det yttre: den nedre delen av fokus ringen, den delen som har låsknappen för oändlighets avståndet, är svart för typ 6. Skalan för skärpedjupet (DOF) är något bredare (1.7 mm) också. Även ytbehandlingen av den kromade ytan är något olika, likväl som siffrornas logotyp.  Den yngre modellen är bara 10 gram tyngre.

Den stora skillnaden är den interna konstruktionen: den äldre modellen har 12 bländarlameller mot 8 för den nya. Den äldre modellen har en helikoidal gängning för fokus, som kan ses på den nedre mässingsringen i bilden ovan. En sådan gängad spiralform är svårare att tillverka och säges slita på fokusmekanismen i kameran. Den senare modellen har inte denna konstruktion och man ser ingen gängning på den nedre mässingsringen.

Antalet bländarlameller påverkar formen hos bländarcirkeln. Den äldre gluggen har en helt rund bländare vid 5.6 och uppåt. Vid vanlig vardags plåtning spelar det ingen roll.

Antalet linser och konstruktionen är inte förändrad mellan de två modellerna. Vid vanligt plåtande ser man ingen skillnad på de två objektiven. Färgåtergivningen tycks vara den samma om man granskar ”spektrum” i ett givet motiv tagen med en Sony a7RII:

Sony a7RII med Techart LM-EA9 adapter och två svarta Canon 50mm f:1.8

Om man gör en ”screen dump” av vårt Lightroom 5 program vid bländare 8 så ser man likheten mellan bilderna tagna med de två objektiven.

Färgåtergivningen hos de två Canon 50mm f:1.8 typ 5 och 6 med bländare 8

Det här är två objektiv som är fullt användbara idag på digitala kameror med adapter koppling. En fördel är att de är prisvärda på grund av att de tillverkades i mer än 100 000 exemplar. Du hittar lätt ett exemplar för under 2000 kr. Men se upp med att en lins i den bakre gruppen. För den är i många fall slöjad på en yta. Några går att göra rena, men hos några med mögel kan glasytan ha angripits. Tänd mobilens lampa och lys genom objektivet. År det glasklart så har du ett fynd.

Källor: Egna iakttagelser och Peter Kitchingmans bok Canon M39 rangefinder lenses 1939-1971.

Inlagt 2023-07-31 06:35 | Läst 1652 ggr. | Permalink
Intressanta grejer det här! :)
/B
Svar från Bob Bovin 2023-07-31 10:34
Hej Bengt,
Det är nog inte så många som tycker det. De flesta vill nog kolla skärpan mellan några supergluggar som väger över kilot.
Ha en bra vecka
Bob
Benganbus 2023-07-31 11:58
Jag tycker nog det e mer intressant och spännande att ligga på sidan om mittfåran! ;)
Ha en fin Canonvecka!
/B
Kul att titta!

Den med många bländarlameller borde väl teckna bakgrundsoskärpa lite lugnare ---- ser du nån skillnad?

(Bokeh är inte min grej, det är överkurs för mig som är ständig nybörjare, så det är mer en akademisk fråga.)
Svar från Bob Bovin 2023-08-01 11:55
Hej,
Du har rätt i att bokeh borde va bättre för den äldre modellen. Men vid full glugg verkar inte lamellerna. Så de blir lika i det fallet. Det är svårare att se men först vid bländare 5.6 är den rundare bländarecirkeln tydlig. Men då är bokeh inte så tydlig och ganska lika. Så här spelar det ingen roll. Men den suddiga bakgrunden är bra i båda fallen.
Ha en fin dag.
Bob



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg