UNDER FOCUS
#4518. Förebilder?? –hur svårt är det inte??
Att försöka efterlikna?? –eller rent av begripa?? –hur bär sig mästarna åt?? –att göra dessa fantastiska fotografier?? Har du som fotointresserad försökt att förbättra ditt hantverk?? –till dina mål??
Alla har vi sannolikt olika favoriter bland mästarna inom fotografi?? Ja, vi är nog inte överens om vilka som är mästare?? Men många namn har stor acceptans hos oss?? Några har lämnat oss?? –men många är fortfarande mycket aktiva??
Seniorplåis har en favorit av många, Sebastiao Salgado. En oförtruten skildrare av vår värld?? –med en unik bildsyn och teknisk presentation av reportagen. Nästan alltid presenterad med en unik kontrastrik monokrom teknik. Ursprungligen utvecklad från film, men under senare år digital fotografering. Även om det ryktas att film fortfarande är involverad i bildproduktionen. Det finns massor med bildexempel från många projekt på nätet. Om du försöker kopiera Salgados teknik så är jag ganska säker på att du måste ägna dig åt lång tid av både film och digital teknik?? Å andra sidan kommer du då fram till en egen teknik som inte alls behöver likna Salgado.
En annan stor mästare accepterad bland nästan alla är naturligtvis Henri Cartier-Bresson. På femtiotalet blev han en förebild för de flesta fotografer med världen som sitt arbetsfält?? Hans var med och grundade bildbyrån Magnum med Robert Capa. Du kan ha H C-B som förebild, men det är osannolikt att du kommer att nå i närheten av hans berättarkonst. Det är nog nästan så att det är bra för då kanske du kan nå en egen fotografisk stil??
Seniorplåtis kom att tänka på det igår?? --när en av bilderna från den 95 år gamla gluggen Elmar f=3,5cm 1:3,5 dök upp?? Hur skulle den se ut i en monokrom bild??
Kvinna i Lund anno 2023-11-17
Henri Cartier-Bresson kopierade inte sina bilder själv, utan han hade en kopist anställd på Magnum. Det sades att många av hans bilder var inte exponerade hekt korrekt och att kopisten hade hårt jobb med att få bilderna som Henri ville. Men en typisk stil blev att kontrasten var modest och vanligen var bild positivt ljus??
Om seniorplåtis skulle försöka nå det idag så skulle bilden ovan kunna se ut så här??
Kvinna i Lund med en monokrom ton som H C-B
Om seniorplåtis skulle försöka att visa samma bild med en monokrom gråskala som skulle kunna likna Sabastiao Salgados teknik så skulle det helt misslyckas?? Det är omöjligt att nå hans kontrastrika bilder?? Speciellt hans senaste naturbilder får en att tappa andan?? Så du får skratta åt mitt försök här??
Kvinna i Lund med ett försök till monokram ton som Sabastiao Salgado
Jag tycker att det är när Bob börjar dra i spakarna för att efterlikna Sabastiao Salgado, som man övertydligt ser att det inte är svartvit film. Allt kan man inte få genom det digitala.
Visst kan (och bör) man köra en svartvit film emellanåt - och det är även väldigt kul och hobbyanknutet att soppa den själv.
Jag håller med dig att det vore roligt att testa monokrom med film igen. All verktyg finns.
Numera tycker jag den digitala gatufotografen passar min tid. Det viktiga är att ta så många bilder jag gillar.
Helst skulle jag vilja köra en monokrom digital Leica, men så blir det inte.
Jag tror att det är närmst omöjligt att prestera Salgados teknik för en amatör. Hans bilder från Antarktis är drömlika.
Tack för din kommentar
Bob
Jag har aldrig strävat efter teknisk perfektion utan innehållet i bilden är mitt nöje. Jag har lekt med många mörkrumstekniker och tyckt det varit jättekul. Men mycket sällan har jag varit nöjd. Utom i vissa fall med platina metoder.
Ha det väl
Bob
Vi gamla uvar som Wolfgang och jag, tycker att det blir mycket snyggare svartvitbilder från film.
/ Gunnar S