UNDER FOCUS
#4576. Däckhögen
Det enda som blev kvar efter tusentals mil?? Men åttio procent går i landet utom sig till återvinning?? Den här kaosartade högen av däck tas om hand om de är fler än 300 per ton??
Men vad får de för öde i det andra livet?? Några blir sprängmattor?? –några blir stötdämpare på båtar?? Några går till regummering?? –och ur några extraheras gummimassa för produktion av nya däck??
Mycket få återanvändes för enkel skotillverkning i vårt land?? –du kan ju gissa varför i vårt klimat?? Läget är annorlunda i tredje världen med varmt klimat??
Så står du där med en uppsättning utslitna däck så är en däckverkstad skyldig att kostnadsfritt ta hand om däcken utan att du köper nya??
Nu är däcken ett miljöproblem om de hamnar i naturen. Men värre är att slitbanan i däck innehåller polycykliska aromatiska kolväten (HA-olja) som ursprungligen tillverkas från fossila oljor. Dessa sprids i luften när däcken slits vid körning. De är cancerogena, giftiga och är svåra att bryta ner. Tyvärr lagras de i vår fettvävnad??
EU har infört förbud mot användning av HA-olja i däck. Sannlikt leder det till en minskning globalt sett. Men det märkliga är att det har pågått användning av HA-olja i mer än 100 år.
Det betyder att vårt moderna leverne innehåller många beteende som hotar vår levnadsmiljö??
Däckhögen en miljöfara?