UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#568. Han satt där och väntade på framtiden??

Det är inte lätt att vara ung idag! –arbetstillfällena minskar?? –man måste vara välutbildad för att komma ifråga!! Hantverket, som fotografi, eller gatstensläggning, är inte lika populära!! Det måste ändras.

Skolsystemet måste förbättras, om det här lilla puttelandet skall klara sig i framtiden. Det betyder att politikerna måste göra läraryrket attraktivt igen. Lärare till teoretiska ämnen och praktiska skolor kommer att behövas. Någon måste även i framtiden kunna lägga gatstenar i våra vägar!!

I Lund finns det många gator med stenbeläggning. Alltså måst någon lära sig att reparera dessa!! Igår såg jag en ung man som hade förstått detta?? –han tog en paus, medan lärarna la upp fortsättningen av stensättningen.

Han lär för framtiden! Lund 2012-11-14. Olympus OM-D + Sigma 30/2,8.

Inlagt 2012-11-17 07:20 | Läst 2862 ggr. | Permalink
Vems är felet och vem tar samhällsansvar, marknaden?
Hantverkare
Jag har arbetat med byggnation i många år och ser en markant förändring av hantverkarskrået.
Det finns naturligtvis fortfarande många duktiga hantverkare men eftersom de kan ta bra betalt för tjänsterna så finns de inte på vanliga byggen längre. Byggkostnaderna skall pressas och eftersom lönekostnaderna utgör en stor andel av byggkostnaderna så då är det där man försöker kapa. Det har blivit vanligare att importera kunniga hantverkare från framför allt gamla Östeuropa, de gör ett bra jobb till ett för köparen bra pris på så sätt kan vi pressa kostnaderna men är det vettigt?

Ingenjörer
I fler och fler branscher satsar vi på outsourcing, vi köper även tjänster från andra länder där den som gör tjänsten inte behöver lämna sitt hemland.
För att över huvud taget få möjlighet att sälja tjänster enligt LOU så måste vi sälja till underpris, det får som effekt att vi antingen måste sänka vinsterna, sänka lönerna eller köpa billigare ingenjörer med resultat att företag allt oftare köper tjänster av billiga ingenjörer från andra länder.
Till exempel skall ett nytt stort infraprojekt göras i Stockholmsområdet med konsulter från Polen och Storbritannien, i Sverige kommer man att granska och godkänna handlingarna, det medför att det behövs färre Svenska ingenjörer inte får någonting att göra. Vi köper billiga tjänster och skickar pengarna till andra länder i stället för att köpa Svenska tjänster så att pengarna omsätts i Sverige.
Det skrämmande är att det är framför allt våra offentliga beställare som driver på utvecklingen med sina tolkningar av Lagen om Offentlig Upphandling (LOU), tolkningar som medför att utvärdering nästan uteslutande görs som prisutvärdering, kunskap och kvalitet på arbetet värderas mindre.
Vi konkurrerar med varandra genom att sälja utländska tjänster, man kan verkligen ställa frågan om det är vettigt.
Sverige är ett byggt på stark industri, forskning och utveckling, detta håller på att förändras.
Skolsystemet är inte uppbyggt så att naturvetenskapliga ämnen värderas tillräckligt, många elever tycker att det är jobbigt med matematik, fysik, kemi och biologi, kärnämnen som är en förutsättning för att kunna utbilda ingenjörer, läkare och forskare. Detta beror mest troligt på att stödet för utbildning i naturvetenskapliga ämnen är för dåligt i dagens skola.
De tekniska universiteten har svårt att fylla sina utbildningar, vissa utbildningar har fått läggas ner pga. få studenter, det är fullständigt galet och kommer med tiden att få allvarliga konsekvenser för Sveriges konkurrenskraft.
Vi som skall anställa ingenjörer från de tekniska universiteten har svårt att finna personal, efterfrågan är stor.
Svar från Bob Bovin 2012-11-17 12:09
Tack Stefan!
Jag håller med dig i det mesta. Jag har alltid varit skeptisk mot EU och reglerna för LOU. Jag har gjort en hel del upphandlingar inom forskningen.
Tack för din utförliga kommentar och ha en fin helg.
/Bob
Ja, kvaliten i den svenska gymnasieskolan har sjunkit otroligt mycket och snabbt sedan kommunaliseringen och införande av den så kallade skolpengen som skulle varit ca 60000 per elev och år vid införandet. Många kommuner lägger mindre än hälften. "Friskolorna" kör inte gärna yrkesutbildningar eftersom de praktiska övningsmomenten kräver verkstädet och kostsamma verktyg.
Lärarna belastas med alltmer administrativt arbete, ofta bland annat sånt som tidigare gjordes av kanslipersonal och skolledare.
Disciplinen sjunker bland omotiverade elever. Lärarna får knappast tillrättavisa en elev. Risk finns att denne känner sig kränkt och om eleven känner sig kränkt då ÄR han kränkt. I stället får läraren en reprimand. Och sämre löneutveckling. Altt fler män finner anställningsvillkoren oattraktiva i relation till arbetsbördan. Kvar bli kvinnorna som förvaltningarna kan dumpa lönerna för. En grannkommun har just deklarera att man minsann inte har råd att betala lärana efter det nya centrala avtalet och man överväger att minska antalet lärare för att hålla kostnaderna nere. Då ökar klassernas storlek.
Elever med särskilda behov får i regel inte alls det extrastöd som dom har laglig rätt till.
Facklig samverkan med arbetsgivaren på det lokala planet motarbetas av den senare.

Det var bara enkortversion av eländet.
Svar från Bob Bovin 2012-11-17 12:47
Tack Björn!
Det är verkligen en stor skillnad sedan den tid då jag undervisade i Västerås, Viksängsskolan, på mitten av 60-talet. I början av 70-talet undervisade jag i Malmö och redan då började jag se skillnader i disciplin.
Sedan kunde jag se hur elevernas kunskaper när de kom till universitetet minskade under 30 år.
Orsaken till denna förändring är säkert komplex. Jag tror att det finns inbyggt i den kapitalistiska samhällsstrukturen. Man ser den även i USA. De räddas till en del av den stora invandringen av asiater.
Ha det bra
Bob



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?

Lägg till

Tidigare blogginlägg